Znaci i naredbe koje daju ovlašćena lica u saobraćaju

Znaci i naredbe koje daju ovlašćena lica u saobraćaju

Foto: vectorolie / FreeDigitalPhotos.net

Znaci i naredbe koje daju ovlašćena lica u saobraćaju

Znaci se daju rukama, odnosno položajem tela ovlašćenog lica, uređajima za davanje svetlosnih i zvučnih znakova, tablicom ili zastavicom za regulisanje saobraćaja, a naredbe usmeno. Učesnici u saobraćaju moraju da postupaju po zahtevima izraženim pomoću znakova ili po naredbama ovlašćenih lica koja vrše kontrolu i regulisanje saobraćaja.

Znaci se mogu davati i iz vozila.

Propisane znake kojima se naređuje smanjenje brzine kretanja, ubrzanje kretanja i zaustavljanje vozila, policijski službenici mogu davati i iz vozila, odnosno motocikla, kada policijski službenik, odnosno vozilo ima vidno obeležje policije.

Kada ovlašćeno lice ili policijski službenik reguliše saobraćaj, tada morate postupiti po njegovim znacima ili naredbama, a ne po pravilima saobraćaja, saobraćajnim znakovima ili semaforima.

Ako reguliše saobraćaj na raskrsnici, znake kojima se naređuje zaustavljanje svih vozila i zabrana prolaza za određene učesnike u saobraćaju, policijski službenik može davati samo ako se nalazi u središtu raskrsnice. Izuzetno ako bi se time efikasnije i bezbednije regulisao saobraćaj, znake može davati i policijski službenik koji se nalazi na drugom pogodnom mestu na kolovozu raskrsnice, pod uslovom da je lako uočljiv od strane svih učesnika u saobraćaju.

Ako se na raskrsnici nalazi više policijskih službenika koji regulišu saoraćaj, znaci koje oni daju moraju biti međusobno usklađeni.

Pojedine znake policijski službenik može da daje ne samo na raskrsnici već i prilikom regulisanja saobraćaja na otvorenom putu (van raskrsnice) - imaju isto značenje.

Znaci i naredbe se daju na propisan način i moraju biti jasni, nedvosmisleni, uočljivi, odnosno čujni i imaju prvenstvo u odnosu na saobraćajnu signalizaciju i propisana pravila saobraćaja.

Znaci koje daju ovlašćena lica imaju sledeće značenje

Desna ruka podignuta vertikalno sa dlanom otvorene šake usmerenim prema levo - znači obavezno zaustavljanje za sva vozila. Ako je taj znak dat na raskrsnici, znači zabranu prolaza za vozila, osim za ona vozila koja se, u momentu kad ovlašćeno lice podigne ruku, ne mogu na bezbedan nacin zaustaviti, a za pešake - zabranu da prelaze kolovoz.

Ako je znak dat na otvorenom putu, on ima navedeno značenje samo kad se ovlašćeno lice nalazi na kolovozu. Ovaj znak se može davati i tablicom.

Desna ruka podignuta vertikalno sa dlanom otvorene šake usmerenim prema napred - znači obavezno zaustavljanje za sva vozila prema kojima je okrenut dlan i grudi policijskog službenika. Ovaj znak ima navedeno značenje samo kada se policijski službenik nalazi na kolovozu, pri čemu se za davanje znaka mora izabrati pregledno i bezbedno mesto. Prilikom davanja ovog znaka, policijski službenik može dodatnim znakom rukom pokazati određenom vozaču gde da pomeri i zaustavi svoje vozilo radi bezbedne kontrole.

Zabrana prolaza za sve učesnike u saobraćaju čiji smer kretanja seče smer ispružene ruke. Desna ruka horizontalno ispružena sa dlanom otvorene šake usmerenim prema levo - znači zabranu prolaza za sve učesnike u saobraćaju čiji smer kretanja seče smer ispružene ruke. Ovaj znak se može davati i tablicom.

Telo u normalnom stojećem stavu ili telo u istom stavu sa rukama horizontalno ispruženim - označava da se vozila koja dolaze iz pravca u kome su okrenuta leđa, odnosno grudi ovlašćenog lica moraju zaustaviti, a da vozila koja dolaze sa bočnih strana tog lica imaju pravo prolaza.

Smanjenje brzine - Lagano mahanje horizontalno ispruženom rukom gore-dole, sa dlanom otvorene šake okrenutim na dole, znači da vozač u čijem smeru se daje taj znak treba da smanji brzinu kretanja vozila.

Povećanje brzine - Horizontalno ispružena ruka savijena u laktu, sa otvorenom šakom i kružno kretanje podlaktice i šake (u smeru okretanja točkova vozila na koje se znak odnosi) - znači da vozač u čijem se smeru daje ovaj znak, treba da ubrza kretanje vozila. Ovaj znak se može davati tablicom i iz vozila.

Zaustavljanje vozila - Horizontalno ispružena ruka sa dlanom otvorene šake usmerene prema određenom vozilu - znači da je vozač tog vozila obavezan da zaustavi vozilo kojim upravlja.

Bliže pomeranje vozila - Horizontalno ispružena ruka sa dlanom otvorene šake okrenutim na gore i lagano mahanje podlaktice i šake savijanjem u laktu - znači da vozač u čijem smeru se daje znak treba da pomeri svoje vozilo bliže raskrsnici, odnosno ovlašćenom licu koje daje znak.

Zvučni znaci koje daju ovlašćena lica STOP tablicom i pištaljkom

Za davanje znakova kojima se naređuje zaustavljanje, zabrana prolaza i smanjenje, odnosno ubrzanje kretanja vozila, policijski službenik može upotrebljavati Stop tablicu. Stop tablica mora biti presvučena refektujućom materijom ili izgrađena na način da se može osvetliti sopstvenim izvorom svetlosti, koji emituje svetlost crvene boje.

Na osnovi STOP tablice koju koriste policijski službenici ispisan je tekst "STOP POLICIJA".

Zvučni znaci pištaljkom primenjuju se samo u kombinaciji sa znacima koji se daju rukama i to samo kad se ovlašćeno lice nalazi van vozila.

Zvučni znaci koje ovlašćeno lice daje pistaljkom imaju sledeće značenje:

Jedan dug zvižduk znači poziv učesnicima u saobraćaju koji ga čuju da obrate pažnju na ovlašćeno lice koje će pomocu odgovarajućeg znaka izraziti određeni zahtev.
Više uzastopnih kratkih zvižduka znači da je neki od učesnika u saobraćaju postupio protivno zahtevu izraženom pomoću datih znaka, pravilima saobraćaja ili saobraćajnim znakovima.

Svetlosni znaci koje ručno daju ovlašćena lica

Svetlosni znak koji se daje sredstvima koja se ručno koriste (baterijska lampa i slično) je postojano crveno svetlo, kojim ovlašćeno lice maše upravno na uzdužnu osu puta. Taj znak znači obavezu za vozača da zaustavi vozilo koje se kreće na delu puta gde se taj svetlosni znak daje i na koga se znak odnosi, da bezbedno zaustavi svoje vozilo na kolovozu, a po mogućnosti van kolovoza, neposredno ispred policijskog službenika koji taj znak daje. Za ostale učesnike označava obavezu da smanje brzinu kretanja svog vozila, odnosno da se kreću sa povećanom opreznošću.

Izvor:Opusteno.rs

Preporučujemo:

Svetlonsi znaci u saobraćaju koji se daju posebnim uređajima

Svetlonsi znaci u saobraćaju koji se daju posebnim uređajimaSvetlosni znaci koji se daju posebnim uređajima za davanje svetlosnih znakova na motornom vozilu imaju sledeće značenje: Jedno treptuće ili rotaciono svetlo plave boje na vozilu s pravom prvenstva prolaza označava obavezu za vozača koji vidi to svetlo...

Zvučni i svetlosni znaci upozorenja u saobraćaju

Zvučni i svetlosni znaci upozorenja u saobraćajuZvučni znak upozorenja (sirenu), vozač je dužan da upotrebi kad god postoji opasnost zbog koje se umanjuje bezbednost saobraćaja. Vozači moraju voditi računa da se davanje ovog znaka svede na neophodnu meru i ne smeju ga zloupotrebljavati. Davanje ovog ...

Traktor u saobraćaju

Traktor u saobraćajuTraktor je vozilo na motorni pogon konstruisano da vuče, potiskuje ili nosi izmenjiva oruđa za razne privredne radove, odnosno da služi za pokretanje takvih oruđa ili za vuču priključnih vozila. Traktorom može upravljati lice koje ima važeću dozvolu ...

Upotreba svetala u saobraćaju

Upotreba svetala u saobraćajuNa vozilu u saobraćaju na putu moraju da budu upaljena svetla, i to: Na vozilu na motorni pogon - osim na biciklu sa motorom i na motociklu bez bočne prikolice - najmanje dva bela svetla na prednjoj strani i paran broj crvenih svetala na zadnjoj strani. Na biciklu ...

Ograničenje brzine u saobraćaju

Ograničenje brzine u saobraćajuVozač je dužan da brzinu kretanja vozila prilagodi osobinama i stanju puta, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta, gustini saobraćaja i drugim saobraćajnim uslovima, tako da vozilo može blagovremeno da zaustavi pred svakom ...

Pogledajte i:

Uključivanje i isključivanje vozila u saobraćaju

Uključivanje i isključivanje vozila u saobraćajuKao uključivanje u saobraćaj smatra se polazak sa vozilom sa mesta gde je ono bilo zaustavljeno ili parkirano, izlaženje sa vozilom na put iz dvorišta, garaže, parkirališta ili neke druge slične površine na kojoj se ne vrši saobraćaj. Prilikom uključivanja ...

Radne mašine i motokultivatori u saobraćaju

Radne mašine i motokultivatori u saobraćajuMotokultivator je vozilo na motorni pogon koje ima samo jednu osovinu, najviše 16 KS i konstruisano je da vuče, potiskuje ili nosi izmenjiva oruđa za razne privredne radove, odnosno da služi za pogon takvih oruđa ili za vuču priključnog vozila. Radna ...

Zastoj u saobraćaju - korisni saveti

Zastoj u saobraćaju - korisni savetiPre kretanja na put treba računati na to da može da dođe do eventualnih poteškoća na putu, na primer do zastoja u saobraćaju. Kada se to dogodi, većina vozača se ne snalazi i prva tri minuta su najgora. Neraspoloženje zbog teškoća povećava adrenalin...

Zanimljivosti o saobraćaju širom sveta

Zanimljivosti o saobraćaju širom svetaBilo da ste pešak ili vozač, uvek valja biti dobro upoznat sa saobraćajnim pravilima i običajima zemlje u koju putujete. Prvo valja imati na umu ono najvažnije - na kojoj se strani puta vozi. Danas je to u većini slučajeva desna strana, ali kroz istoriju saobraćaj ...

Pravila za veću bezbednost u saobraćaju

Pravila za veću bezbednost u saobraćajuStatistike govore da se na našim putevima dešava sve više saobraćajnih nesreća i da je sve više povređenih i stradalih. Postoje neke, naizgled male i beznačajne stvari, kojih se svako od nas može vrlo jednostavno pridržavati. One bi mogle da doprinesu ...

Zanimljivo:

Pravila i najčešće greške u saobraćaju: Kružni tok

Pravila i najčešće greške u saobraćaju: Kružni tokIzdvajamo najčešće greške u kružnom toku. Mnogim vozačima su kružni tokovi nepoznanica i mesto gde se javljaju česte greške. Kako bismo otklonili sve nedoumice ljudima koji ne poznaju pravila kružnog toka, prikazaćemo vam i video snimke u kojem ćete imati ...

Svest o bezbednom ponašanju u saobraćaju na nezavidnom nivou

Svest o bezbednom ponašanju u saobraćaju na nezavidnom nivouSvest o bezbednom ponašanju u saobraćaju i dalje na nezavidnom nivou. Neprilagođena brzina, nevezivanje pojasa i nepropisan način prevoza dece samo su neki od problema, prema podacima iz Izveštaja republičke Agencije za bezbednost saobraćaja. Prema podacima ...

Stvari koje radite svom automobilu koje mehaničari ne bi

Stvari koje radite svom automobilu koje mehaničari ne biPostoje razne stvari koje radite sa svojim automobilom, a tokom vožnje to može izgledati potpuno bezopasno. Ali, prema mehaničarima, neka od ovih ponašanja mogu prouzrokovati habanje vašeg automobila koje možda ne očekujete. Zaustavite se i počnete agresivno ...

Automobili i greške koje skupo koštaju

Automobili i greške koje skupo koštajuDa li ste znali da, ako nepotrebno držite nogu na pedali kvačila skraćujete mu vek i do 7.000 km? Znate li na koji način sami povećavate potrošnju goriva i šta se dešava kada odlažete servis?Mi izdvajamo neke od najčešćih grešaka vozača i načine ...

Osnovne stvari uz koje možete uštedeti gorivo

Osnovne stvari uz koje možete uštedeti gorivoKako uštedeti gorivo - večito pitanje za mnoge vozače. Postoji nekoliko trikova pomoću kojih možete da uštedite gorivo i smanjite broj poseta benzinskoj stanici. Pogledajte naša top 3! Ne vozite brzo Veoma je jednostavno: što brže vozite, to više goriva ...